zaterdag 11 januari 2014

Twitteren met je klas, ja of nee?

Wat doe ik met twitter?
Ik tweet nu al voor het tweede schooljaar met een kleutergroep en ik ben enthousiast.
Wij gebruiken de tweets als praatprikkels voor thuis. We leveren informatie aan de ouders, voegen soms een foto toe of een link naar de leerlingenyurls. De vraag "wat heb je gedaan vandaag" kan dan veranderd worden in "ik las dat jullie....".
Het kind zal hierdoor veel sneller geprikkeld worden om door te praten.  Dit is zeker voor onze doelgroep een heel belangrijk doel.
"Een kijkje in de keuken" kun je het ook noemen, zoals ik dat laatst ook las bij een collega-blogger.
De kinderen hebben allemaal een spraak- en/of taalstoornis dus het vertellen thuis van wat er die dag is gebeurd blijft lastig. Ze komen ook nog uit de hele regio dus even langskomen op school is voor veel ouders niet altijd mogelijk.
Elke dag gaat er een heen en weer schriftje mee naar huis voor de persoonlijke dingen.
Maar om daar dagelijks de activiteiten van de dag  in te noteren is veel werk en zonde van de leertijd. Een algemeen dagverslagje maken en toevoegen op een los papiertje, wat veel collega's nog steeds doen, is ook veel werk en niet zo milieuvriendelijk. Mijns inziens ook niet echt meer van deze tijd.
We maken allemaal wel weekverslagen op vrijdag maar wanneer iets op maandag is gebeurd wordt het lastig om er vrijdagmiddag thuis nog eens op terug te komen.

Waarom twitteren?
In deze tijd van social media willen we allemaal dat onze kinderen ver van de gevaren van internet vandaan blijven. We beschermen hun privacy en dat is terecht.
Met twitter ga je juist het internet opzoeken en daar zijn veel mensen nog huiverig voor.
Maar in de praktijk blijkt dat kinderen het internet zelf ook al steeds vroeger opzoeken in hun vrije tijd middels computers en mobiele telefoons die steeds jonger verkregen worden.
Het is dus zaak dat wij als leerkrachten een stukje mediawijsheid gaan aanleren wat in deze tijd broodnodig is, sla de krantenkoppen er maar op na!
Een gesloten twitteraccount ligt dan voor de hand maar daar ben ik juist géén voorstander van.
Een twitteraccount geeft bij ons informatie die gaat over de hele groep en de foto's die worden toegevoegd zijn zonder herkenbare gezichten of gemaakt van situaties of werkstukjes, soms met een grotere groep kinderen van veraf.
Je leert de kinderen juist hierdoor meteen dat je veel kunt doen met internet maar dat je ook niet alles erop moet zetten. Iedereen leest tenslotte mee. Dit aspect bespreken is erg belangrijk en leerzaam.
Jong geleerd is oud gedaan was het toch?


Natuurlijk zijn de mogelijkheden in hogere groepen met twitter in de klas nog veel uitgebreider.
Kijk maar eens naar het artikel: http://www.teachthought.com/social-media/60-ways-to-use-twitter-in-the-classroom-by-category/
Toch kan het samen opstellen en bespreken van je dagelijkse tweets ook in een kleutergroep veel leermomenten opleveren.
Het kan re-teaching bevorderen door de ouders nog eens te attenderen op een voorgelezen prentenboek of een leuke app of spel wat je in de klas hebt besproken. Of in ons geval geef je de link naar de leerlingenyurls waarop alle actuele themaliedjes, spelletjes en digitale prentenboeken verzameld staan.
Je creëert zo niet alleen extra leermomenten maar je vergroot ook de betrokkenheid van de ouders met de school.

Bij ons op school is deze week alweer een kleutercollega enthousiast geworden en gestart met een twitteraccount voor haar klas. Zij is nu de 7e groep op onze school.
Ook hebben we als school een algemeen twitteraccount voor het laatste korte nieuws.
Wie volgt?
Wat is jouw mening over twitter in de klas?

Benieuwd geworden naar onze timeline?