De bedoeling is dat ik een blog schrijf over een afbeelding die ik krijg. Zo worden leerkrachten uitgedaagd meer te bloggen. Deze uitdaging ga ik natuurlijk ook aan!
De vraag kwam met deze foto erbij:
Buiten op het speelplein mogen kinderen vaak ook wel een beetje "aanmodderen" en vrij spelen, maar binnen? Verwondering in een klaslokaal, gebeurt dit eigenlijk nog wel bij jou in de klas?
We worden in de onderwijspraktijk de laatste jaren steeds meer geleid door allerlei modellen en leermethodes met de daarbij verplichte toetsen natuurlijk. Toch is en blijft verwondering het beste leermoment voor elke leeftijd.
Een kind leert pas echt iets wanneer je zijn of haar interesse hebt gewekt en hij of zijn zelf mag ontdekken hoe iets dan precies in elkaar steekt of hoe het werkt.
Deze manier van leren is vrij logisch in een kleuterklas. Gelukkig zijn er vele collega's met mij in de onderbouwgroepen van Nederland dagelijks bezig met spelend leren en ontdekken van bijvoorbeeld schuim en ander materiaal in een waterbak. Maar helaas sluipt ook hier steeds vaker het werken met werkbladen en ontwikkelingsmateriaal in een weekrooster.
Begrijp me niet verkeerd, deze bezigheden vind ik ook belangrijk maar nog steeds hoort op een lesrooster in een kleuterklas volgens mij het grootste gedeelte gevuld te zijn met spelend leren en activiteiten die leiden tot coöperatief leren en ontdekken. Je gebruikt deze leermomenten bij de kleuters voor alle vakgebieden, maar waar blijft dit onderdeel in de hogere groepen?
In een prachtige animatie die ik onlangs bekeek hoor je het ook weer terug. Een brein gaat spelend en ontdekkend op weg naar volwassenheid. "Because it's never just play".
Verwondering dus. Jammer toch dat het alleen in de kleutergroepen blijft hangen. Vaak zie ik leerlingen en leerkrachten in de hogere groepen nog gebukt gaan onder de druk van leerdoelen en lesmethodes. Bij deze daarom een oproep aan mijn collega's.
Laat de leerlingen in hogere groepen ook eens dingen ontdekken en leren in plaats van alleen maar auditief absorberen. En niet alleen bij de typische creatieve vakken. Zet ze bijvoorbeeld achter een laptop of tablet bij het vak aardrijkskunde, geschiedenis of verkeer en laat ze dingen opzoeken en uitzoeken om een creatief werkstuk te maken rondom een onderwerp wat ze daarna aan hun medeleerlingen mogen presenteren. Geef er de extra opdracht bij dat ze ook iets praktisch moeten demonstreren. Denk aan het uitbeelden van een situatie of het maken van een maquette of mindmap. Of gebruik een app als Tellagami, Puppetpals of Bookcreator om ze een digitale presentatie te laten maken. Creatief bezig zijn en verwondering hoeft natuurlijk niet gebonden te zijn aan vaste lesmaterialen. Geef ze prikkelende vragen of testopdrachten en loop rond om te motiveren maar vooral om te kijken naar wat er allemaal gebeurt! Natuurlijk zal er wel eens iets fout gaan, maar hé, wat een prachtig leermoment!
Alle fases van het Directe Instructiemodel komen dan volgens mij zeker voorbij en de leerstof wordt echt opgenomen en verwerkt. Ontdekken en verwondering dus. Ook bij jezelf als leerkracht.
Terug naar mijn kleutergroep. Ik blijf zeker werken met die dagelijkse momenten van verwondering. Van de zandtafel tot het scheerschuim op de tafel en van het spelend ontdekken op het digibord of de iPad tot de ontdekdoos vol magneten. En ik blijf vooral kijken en genieten. Zoals ik vaak zeg tegen mijn leerlingen wanneer ze iets niet doen (of durven)... "Probeer het maar uit. Want van proberen kun je leren!". En dat geldt natuurlijk ook voor mij als leerkracht.
Inspiratie nodig voor spelend leren in een kleutergroep? Kijk dan eens op mijn pinterestbord: Speel en leer spel.
Gaaf verhaal Marita! Helemaal eens met jou! Hartelijke groet en we blijven ons verwonderen;-) Jannie
BeantwoordenVerwijderen