zondag 20 april 2014

Tips voor sensomotorisch onderwijs in je kleuterklas!



In een kleuterklas wordt veel geknutseld, gekleurd, met klei gewerkt, geknipt, enzovoorts. Maar zit hier ook een bewuste leergang achter? En is dit sensomotorisch onderwijs of creatieve vorming? Ik zie het graag als vakken die verweven zijn met elkaar.
Wanneer je een kleutermethode volgt zoals Kleuterplein of Schatkist dan zal er veel misschien  in de lessen verweven zijn. Wij werken echter bij ons op school nog steeds thematisch en stellen vanuit de leerlijnen iedere 3 a 4  weken een project samen.
Deze manier van werken biedt veel ruimte voor creativiteit van de leerkracht maar ook veel ruimte voor valkuilen en vraagt veel voorbereidingstijd.
Wanneer je altijd terugvalt op dezelfde technieken en materialen doe je de leerlingen in je groep volgens mij op het gebied van sensomotoriek echt te kort.
Daarom ben ik altijd op zoek naar nieuwe ideeën om mijn gebruikte materialen en aangeboden  technieken zoveel en zo vaak mogelijk te variëren. En dan natuurlijk het liefst passend bij het thema.
Volgens mij hoeft sensomotorisch onderwijs trouwens niet altijd een tastbaar resultaat op te leveren. Heerlijk experimenteren met verf en klei, modder of scheerschuim, ook dit valt onder ervaringen die in een kleutergroep plaats moeten vinden. Dit kan natuurlijk zowel binnen als buiten het lokaal gebeuren.
Daarom maak ik aan het begin van het schooljaar een lijstje van de aan te bieden technieken en materialen.
Gewoon een simpel worddocument.
Vervolgens vink ik dit lijstje af gaandeweg het schooljaar.
Soms voeg ik  tussendoor gerust nog dingen toe die ik tegenkom of ik zet ze op de reserve lijst of alvast op de lijst voor het volgende schooljaar.
Hou het wel werkbaar en kijk wat het beste past bij je thema en het jaargetijde. Mijn ervaring is dat ik vaak teveel leuk vind. De lijst helpt mij om overzicht te houden voor mezelf en mijn collega.

Pinterest biedt voor dit alles een ontzettende schat aan tips en inspiratie.
Ik probeer dan ook bij elk thema minimaal 1 nieuw idee te gebruiken. Het kan een nieuwe techniek met bekend materiaal zijn of een nieuw sensomotorisch speelleer-idee.
Pinterest biedt zoveel leuke ideeën dat ik zelfs tijd tekort kom per thema.
Het is de taak van de leerkracht om gerichte keuzes te maken voor materialen en verwerkingsvormen.
Dus ga naar buiten als het regent en stamp door die plassen (wel even zorgen voor laarzen) ga eens met water aan de gang in de zandtafel of de zandbak. smeer die tafel vol met scheerschuim, experimenteer met verf en (zelfgemaakte)klei, bouw van wc rollen een knikkerbaan, laat ze spelen met kiezels in de zandtafel, enzovoorts.  Laat je kleuters ervaren en beleven hoe het voelt, ruikt en proeft, en vooral...doe lekker mee!!
Niets is leuker dan een juf of meneer die lekker mee doet. En ondertussen ben je natuurlijk druk met observeren, modeling, nieuwe taal toevoegen en prachtige gesprekken op gang brengen!

Benieuwd geworden naar al dit leuks?
Op deze borden vind je enorm veel leuke ideeën.
Veel plezier alvast samen!