woensdag 29 juli 2015

#blimageNL Passend Onderwijs

Passend onderwijs



Weer een blog voor #blimageNL. 
Deze gastblog bij bovenstaande foto is geschreven door juf Petra van kleuteridee.nl .

Bij deze foto moet ik onwillekeurig denken aan de term ‘passend onderwijs’. Niet zoals passend onderwijs op veel scholen noodgedwongen vorm krijgt; het plaatsen van één of meerdere kinderen met speciale onderwijsbehoeften in een (combinatie)groep van 35 of meer leerlingen. De leerkracht van zo’n groep heeft helemaal geen tijd om in te spelen op deze speciale onderwijsbehoeften.
Nee, ik denk aan die leerling die in zijn eigen tempo vooruit mag gaan. De grootte van zijn stapjes mogen passen bij hem. Ook de manier van vooruitgaan mag passen dit kind. Soms is dat een gang van voetje voor voetje.
De leerkracht mag coachen. Die staat a.h.w. in de schoenen van de leerling. Maar de leerkracht weet al wel wat deze leerling tegenkomt op zijn wandeling en waar het naar toe gaat. Hij complimenteert, daagt uit, maakt nieuwsgierig, biedt aan en schept positieve randvoorwaarden om vooruit te komen. Hij zorgt dat de leerling vast in zijn schoenen komt te staan. Ook ziet hij precies waar de schoen knelt of wanneer het kind met lood in de schoenen verder loopt.


Soms ziet de leerkracht dat er iets speciaals aan de hand is. Er zit een blaar onder de voet van het kind of er is een teen gebroken. De leerkracht weet dan dat het ‘passend’ is om een deskundige in te schakelen. Er is kennis en kunde nodig die zo specialistisch is dat de leerkracht weet, dat hij als schoenmaker bij zijn leest moet blijven. Soms is een voet zelfs lam, maar gaat de leerling toch vooruit met andere lichaamsdelen of speciale hulpmiddelen. Hiervoor is een aangepast programma nodig, met andere toetsen. Gelukkig heeft niet ieder kind later bij zijn werk zijn voeten nodig. Net als er een kind in de groep zit dat al jaren heel veel moeite met rekenen heeft. Verleg dan de accenten, zodat een kind goed kan worden in iets wat hij wel aan kan en waar hij veel plezier in heeft. Neem eens een creatieve toets af i.p.v. een rekentoets.

Als een kind groeit, passen zijn schoenen op den duur niet meer. De leerkracht zorgt voor grotere schoenen. Wat is het dan mooi om te zien hoe zo’n leerling, na veilige kleine stapjes vooruit, op een dag de stoute schoenen aantrekt en een sprong vooruit maakt! Wat een verrassing. Die dag maakt de leerkracht ook een sprong… hij springt een gat in de lucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten