Passend onderwijs
Weer een blog voor #blimageNL.
Deze gastblog bij bovenstaande foto is geschreven door juf Petra van
kleuteridee.nl .
Bij deze foto moet ik onwillekeurig denken aan de
term ‘passend onderwijs’. Niet zoals passend onderwijs op veel scholen
noodgedwongen vorm krijgt; het plaatsen van één of meerdere kinderen met
speciale onderwijsbehoeften in een (combinatie)groep van 35 of meer leerlingen.
De leerkracht van zo’n groep heeft helemaal geen tijd om in te spelen op deze
speciale onderwijsbehoeften.
Nee, ik denk aan die leerling die in zijn eigen tempo
vooruit mag gaan. De grootte van zijn stapjes mogen passen bij hem. Ook de
manier van vooruitgaan mag passen dit kind. Soms is dat een gang van voetje
voor voetje.
De leerkracht mag coachen. Die staat a.h.w. in de schoenen van de leerling. Maar de leerkracht weet al wel wat deze leerling tegenkomt op zijn wandeling en waar het naar toe gaat. Hij complimenteert, daagt uit, maakt nieuwsgierig, biedt aan en schept positieve randvoorwaarden om vooruit te komen. Hij zorgt dat de leerling vast in zijn schoenen komt te staan. Ook ziet hij precies waar de schoen knelt of wanneer het kind met lood in de schoenen verder loopt.
De leerkracht mag coachen. Die staat a.h.w. in de schoenen van de leerling. Maar de leerkracht weet al wel wat deze leerling tegenkomt op zijn wandeling en waar het naar toe gaat. Hij complimenteert, daagt uit, maakt nieuwsgierig, biedt aan en schept positieve randvoorwaarden om vooruit te komen. Hij zorgt dat de leerling vast in zijn schoenen komt te staan. Ook ziet hij precies waar de schoen knelt of wanneer het kind met lood in de schoenen verder loopt.
Soms ziet de leerkracht dat er iets speciaals aan de
hand is. Er zit een blaar onder de voet van het kind of er is een teen
gebroken. De leerkracht weet dan dat het ‘passend’ is om een deskundige in te
schakelen. Er is kennis en kunde nodig die zo specialistisch is dat de leerkracht
weet, dat hij als schoenmaker bij zijn leest moet blijven. Soms is een voet
zelfs lam, maar gaat de leerling toch vooruit met andere lichaamsdelen of
speciale hulpmiddelen. Hiervoor is een aangepast programma nodig, met andere
toetsen. Gelukkig heeft niet ieder kind later bij zijn werk zijn voeten nodig. Verleg dan eens de accenten, zodat een kind goed kan worden in iets wat hij
wel aan kan en waar hij veel plezier in heeft. Neem ook eens een creatieve toets af
i.p.v. alleen reken- en taaltoetsen..
Als een kind groeit, passen zijn schoenen op den duur niet meer. De leerkracht zorgt voor grotere schoenen. Wat is het dan mooi om te zien hoe zo’n leerling, na veilige kleine stapjes vooruit, op een dag de stoute schoenen aantrekt en een sprong vooruit maakt! Wat een verrassing. Die dag maakt de leerkracht ook een sprong… hij springt een gat in de lucht.
Als een kind groeit, passen zijn schoenen op den duur niet meer. De leerkracht zorgt voor grotere schoenen. Wat is het dan mooi om te zien hoe zo’n leerling, na veilige kleine stapjes vooruit, op een dag de stoute schoenen aantrekt en een sprong vooruit maakt! Wat een verrassing. Die dag maakt de leerkracht ook een sprong… hij springt een gat in de lucht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten